«Το ταξίδι της αυτογνωσίας, περνάει από τα μονοπάτια της παράδοσης»

 

 

 

 

 

Συνέντευξη στη ΛΕΜΟΝΙΑ ΒΑΣΒΑΝΗ

«Όποιος επιλέγει να πορευτεί συνειδητά το ταξίδι της αυτογνωσίας, περνάει από τα μονοπάτια της παράδοσης, κι όχι μόνον του τόπου του», μας δήλωσαν οι “Πλειάδες” με αφορμή τη συναυλία που θα δώσουν στις 17/7 (21.30) στη “Μικρή Σκηνή” και στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Μονής Λαζαριστών. Το φωνητικό σύνολο συνεχίζει την πορεία του με επιλεγμένες εμφανίσεις, ενώ ετοιμάζει και το πρώτο του cd που θα κυκλοφορήσει τον Σεπτέμβρη.

Αναφερόμενες στο γεγονός ότι δεν χρησιμοποιούν μουσικά όργανα παρά μόνον την ανθρώπινη φωνή οι Πλειάδες μας είπαν πως «Εκείνο που χρειάζεται για ένα ενδιαφέρον καλλιτεχνικό αποτέλεσμα είναι η συστηματική και συνεπής δουλειά σε ομαδικό κι ατομικό επίπεδο».

Και με αισιοδοξία λένε πως «Για κάθε νέο μουσικό, και κάθε καλλιτέχνη γενικότερα, πάντα υπάρχει η δυνατότητα της δημιουργικής έκφρασης, όποιες κι αν είναι οι συνθήκες».

 

-Τι ετοιμάζετε για το κοινό στη συναυλία που θα δώσετε την Τρίτη;

-Ετοιμάζουμε μια ευχάριστη μουσική διαδρομή, που θα μας ταξιδέψει από την πολυφωνία της Ηπείρου μέχρι την πολυφωνία των Βαλκανίων και τη Μεσόγειο.

 

-Από το 2006 μέχρι και σήμερα τι έχει αλλάξει; Πώς ανταποκρίνονταν τότε το κοινό στα ακούσματα του συνόλου σας και πώς σήμερα;

-Ξεκινήσαμε τραγουδώντας πολυφωνικά ηπειρώτικα. Στην πορεία δοκιμάσαμε τις δυνάμεις μας στον συνδυασμό φωνής και σκηνικής δράσης, με αποτέλεσμα τη δημιουργία δύο παραστάσεων, βασισμένων στα πολυφωνικά ηπειρώτικα τραγούδια: “Το Πέρασμα” σε σκηνοθεσία Στεφανίας Παπαμιχαήλ, με το οποίο εκπροσωπήσαμε την Ελλάδα στην 14η Μπιενάλε Νέων Καλλιτεχνών της Ευρώπης και της Μεσογείου το 2009 στα Σκόπια, και “Καιρός που θρηνεί κανείς και καιρός που χορεύει” σε σκηνοθεσία Δημήτρη Σωτηρίου και κοστούμια Ιωάννας Μανωλεδάκη. Πειραματιστήκαμε με μουσικές φαινομενικά “ξένες” ως προς την παραδοσιακή μουσική, όπως η συνεργασία με τους Rotting Christ, τον Γιώργο Γάκη, τον Κώστα Χανή και την Κ.Ο.Θ.. Διευρύναμε το φωνητικό μας ρεπερτόριο συνεργαζόμενες με τον Νίκο Κυπουργό, τον Θεόφιλο Σωτηριάδη, τον Κώστα Θεοδώρου, τον Κώστα Βόμβολο, τον Πάρη Παρασχόπουλο, και το θέατρο τέχνης Ακτίς Αελίου, για το οποίο γράψαμε κι ερμηνεύσαμε μουσική για δυο παραστάσεις.

Το κοινό, μέχρι στιγμής, έχει αγκαλιάσει με πολλή αγάπη όλες τις παραπάνω επιλογές μας, γεγονός που μας κάνει να νιώθουμε ευγνώμονες και μας δίνει τη δύναμη να συνεχίζουμε με συνέπεια την πορεία μας.

 

-Ποιες δυσκολίες υπάρχουν σε ένα φωνητικό σύνολο σε σχέση με ένα αμιγώς μουσικό σχήμα;

-Ένα φωνητικό σύνολο είναι ένα μουσικό σχήμα όπου δεν χρησιμοποιούνται μουσικά όργανα παρά μόνον η ανθρώπινη φωνή. Εκείνο που χρειάζεται για ένα ενδιαφέρον καλλιτεχνικό αποτέλεσμα είναι η συστηματική και συνεπής δουλειά σε ομαδικό κι ατομικό επίπεδο. Η δυσκολία έγκειται στον συντονισμό όλων των μελών, ώστε αυτή η δουλειά να είναι απόρροια συνειδητής επιλογής.

 

-Από πού αντλείτε έμπνευση;

-Από τη ζωή!

 

-Παλαιότερα υπήρχε μια απαξίωση στην παράδοση όμως το τελευταίο διάστημα όλο και περισσότερα συγκροτήματα και μουσικοί ανατρέχουν σε αυτήν. Τι είναι αυτό που μας ωθεί στις ρίζες μας, στο παρελθόν;

-Ο καθένας θα μπορούσε να δώσει μια διαφορετική απάντηση σ” αυτό το ερώτημα. Πάντως, πιστεύουμε ότι όποιος επιλέγει να πορευτεί συνειδητά το ταξίδι της αυτογνωσίας, περνάει από τα μονοπάτια της παράδοσης, κι όχι μόνον του τόπου του.

 

-Η Μικρή Σκηνή συνεχίζεται και φέτος παρουσιάζοντας ένα ξεχωριστό πρόγραμμα. Πόσο σημαντικό είναι να υπάρχουν τέτοιες πρωτοβουλίες;

-Δεν είναι μόνον σημαντικό αλλά κι απαραίτητο. Η ύπαρξη θεσμών, οι οποίοι υποστηρίζουν τους νέους μουσικούς, ήταν και θα είναι πάντα το ζητούμενο.

 

-Στο 2012 της οικονομικής κρίσης, της ανεργίας και της αστάθειας υπάρχουν γενικότερα ευκαιρίες στην πόλη μας, αλλά και στη χώρα εν γένει για νέους μουσικούς και νέες μουσικές προτάσεις;

-Για κάθε νέο μουσικό, και κάθε καλλιτέχνη γενικότερα, πάντα υπάρχει η δυνατότητα της δημιουργικής έκφρασης, όποιες κι αν είναι οι συνθήκες. Βεβαίως, όπως είπαμε και πριν, η ύπαρξη θεσμών που θα στηρίζουν αυτή τη δημιουργικότητα, είναι απαραίτητη. Η χώρα μας διαθέτει εξαιρετικό καλλιτεχνικό δυναμικό. Ευχόμαστε το κράτος, οι ιδιωτικοί φορείς, αλλά κι εμείς οι ίδιοι οι δημιουργοί, να στηρίξουμε όσο περισσότερο μπορούμε την ύπαρξη παλιών και τη δημιουργία νέων τέτοιων θεσμών, οι οποίοι θα λειτουργούν αξιοκρατικά και θα δίνουν τη δυνατότητα συμμετοχής σε όλο και πιο πολλούς νέους δημιουργούς.

 

-Τι περιλαμβάνει το υπόλοιπο καλοκαίρι σας και τι ο χειμώνας που θα ‘ρθει;

-Βλέποντας με αισιόδοξη ματιά το μέλλον κι έχοντας ως όραμα να αναδείξουμε τη φυσική ομορφιά της χώρας μας σε συνδυασμό με τον πολιτισμό της -υλικό και άυλο- θα πραγματοποιήσουμε σειρά συναυλιών σε όλη τη χώρα, στα πλαίσια ενός project που αφορά τη στήριξη του πολιτισμού και του τουρισμού. Ξεκινάμε λοιπόν το καλοκαίρι από τα Ιόνια, για ν” ακολουθήσουν, μέχρι το καλοκαίρι του 2014, κι άλλα μέρη. Τον χειμώνα θα συμμετέχουμε στην παράσταση “Σταθμοί” για τα 100 χρόνια από την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με το θέατρο τέχνης Ακτίς Αελίου. Η πρεμιέρα θα γίνει στα πλαίσια των Δημητρίων τον Οκτώβριο. Τον Σεπτέμβριο αναμένεται και η κυκλοφορία του πρώτου μας cd.

 

Λίγα λόγια για τις Πλειάδες

Το Γυναικείο φωνητικό σύνολο Πλειάδες αποτελείται από τις: Αθηνά Γκούμα, Ευτυχία Καβαλίκα, Δέσποινα Καλπενίδου, Ιουλία Ρούτζιου, Γεωργία Τέντα, Ρούλα Τσέρνου. Δημιουργήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 2006 με στόχο «να συμβάλει, μέσα από την ανάπτυξη έντονης καλλιτεχνικής δράσης, στην προβολή της ελληνόφωνης πολυφωνίας της Ηπείρου, ώστε να αναγνωριστεί η αξία της και να κινητοποιηθούν άμεσα όλοι εκείνοι, που θα μπορέσουν να την υπηρετήσουν και να την παραδώσουν στις επόμενες γενιές».

Η συνεργασία τους με τον Κώστα Βόμβολο και τον Κώστα Θεοδώρου, όπως και με τη θεατρική ομάδα Ακτίς Αελίου, διεύρυνε τους ορίζοντες της φωνητικής αναζήτησής τους. Μέχρι σήμερα έχουν πραγματοποιήσει εμφανίσεις σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας και το εξωτερικό.

Συνέντευξη στη ΛΕΜΟΝΙΑ ΒΑΣΒΑΝΗ


«Όποιος επιλέγει να πορευτεί συνειδητά το ταξίδι της αυτογνωσίας, περνάει από τα μονοπάτια της παράδοσης, κι όχι μόνον του τόπου του», μας δήλωσαν οι “Πλειάδες” με αφορμή τη συναυλία που θα δώσουν στις 17/7 (21.30) στη “Μικρή Σκηνή” και στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Μονής Λαζαριστών. Το φωνητικό σύνολο συνεχίζει την πορεία του με επιλεγμένες εμφανίσεις, ενώ ετοιμάζει και το πρώτο του cd που θα κυκλοφορήσει τον Σεπτέμβρη.

Αναφερόμενες στο γεγονός ότι δεν χρησιμοποιούν μουσικά όργανα παρά μόνον την ανθρώπινη φωνή οι Πλειάδες μας είπαν πως «Εκείνο που χρειάζεται για ένα ενδιαφέρον καλλιτεχνικό αποτέλεσμα είναι η συστηματική και συνεπής δουλειά σε ομαδικό κι ατομικό επίπεδο».

Και με αισιοδοξία λένε πως «Για κάθε νέο μουσικό, και κάθε καλλιτέχνη γενικότερα, πάντα υπάρχει η δυνατότητα της δημιουργικής έκφρασης, όποιες κι αν είναι οι συνθήκες».

 

-Τι ετοιμάζετε για το κοινό στη συναυλία που θα δώσετε την Τρίτη;

-Ετοιμάζουμε μια ευχάριστη μουσική διαδρομή, που θα μας ταξιδέψει από την πολυφωνία της Ηπείρου μέχρι την πολυφωνία των Βαλκανίων και τη Μεσόγειο.

 

-Από το 2006 μέχρι και σήμερα τι έχει αλλάξει; Πώς ανταποκρίνονταν τότε το κοινό στα ακούσματα του συνόλου σας και πώς σήμερα;

-Ξεκινήσαμε τραγουδώντας πολυφωνικά ηπειρώτικα. Στην πορεία δοκιμάσαμε τις δυνάμεις μας στον συνδυασμό φωνής και σκηνικής δράσης, με αποτέλεσμα τη δημιουργία δύο παραστάσεων, βασισμένων στα πολυφωνικά ηπειρώτικα τραγούδια: “Το Πέρασμα” σε σκηνοθεσία Στεφανίας Παπαμιχαήλ, με το οποίο εκπροσωπήσαμε την Ελλάδα στην 14η Μπιενάλε Νέων Καλλιτεχνών της Ευρώπης και της Μεσογείου το 2009 στα Σκόπια, και “Καιρός που θρηνεί κανείς και καιρός που χορεύει” σε σκηνοθεσία Δημήτρη Σωτηρίου και κοστούμια Ιωάννας Μανωλεδάκη. Πειραματιστήκαμε με μουσικές φαινομενικά “ξένες” ως προς την παραδοσιακή μουσική, όπως η συνεργασία με τους Rotting Christ, τον Γιώργο Γάκη, τον Κώστα Χανή και την Κ.Ο.Θ.. Διευρύναμε το φωνητικό μας ρεπερτόριο συνεργαζόμενες με τον Νίκο Κυπουργό, τον Θεόφιλο Σωτηριάδη, τον Κώστα Θεοδώρου, τον Κώστα Βόμβολο, τον Πάρη Παρασχόπουλο, και το θέατρο τέχνης Ακτίς Αελίου, για το οποίο γράψαμε κι ερμηνεύσαμε μουσική για δυο παραστάσεις.

Το κοινό, μέχρι στιγμής, έχει αγκαλιάσει με πολλή αγάπη όλες τις παραπάνω επιλογές μας, γεγονός που μας κάνει να νιώθουμε ευγνώμονες και μας δίνει τη δύναμη να συνεχίζουμε με συνέπεια την πορεία μας.

 

-Ποιες δυσκολίες υπάρχουν σε ένα φωνητικό σύνολο σε σχέση με ένα αμιγώς μουσικό σχήμα;

-Ένα φωνητικό σύνολο είναι ένα μουσικό σχήμα όπου δεν χρησιμοποιούνται μουσικά όργανα παρά μόνον η ανθρώπινη φωνή. Εκείνο που χρειάζεται για ένα ενδιαφέρον καλλιτεχνικό αποτέλεσμα είναι η συστηματική και συνεπής δουλειά σε ομαδικό κι ατομικό επίπεδο. Η δυσκολία έγκειται στον συντονισμό όλων των μελών, ώστε αυτή η δουλειά να είναι απόρροια συνειδητής επιλογής.

 

-Από πού αντλείτε έμπνευση;

-Από τη ζωή!

 

-Παλαιότερα υπήρχε μια απαξίωση στην παράδοση όμως το τελευταίο διάστημα όλο και περισσότερα συγκροτήματα και μουσικοί ανατρέχουν σε αυτήν. Τι είναι αυτό που μας ωθεί στις ρίζες μας, στο παρελθόν;

-Ο καθένας θα μπορούσε να δώσει μια διαφορετική απάντηση σ” αυτό το ερώτημα. Πάντως, πιστεύουμε ότι όποιος επιλέγει να πορευτεί συνειδητά το ταξίδι της αυτογνωσίας, περνάει από τα μονοπάτια της παράδοσης, κι όχι μόνον του τόπου του.

 

-Η Μικρή Σκηνή συνεχίζεται και φέτος παρουσιάζοντας ένα ξεχωριστό πρόγραμμα. Πόσο σημαντικό είναι να υπάρχουν τέτοιες πρωτοβουλίες;

-Δεν είναι μόνον σημαντικό αλλά κι απαραίτητο. Η ύπαρξη θεσμών, οι οποίοι υποστηρίζουν τους νέους μουσικούς, ήταν και θα είναι πάντα το ζητούμενο.

 

-Στο 2012 της οικονομικής κρίσης, της ανεργίας και της αστάθειας υπάρχουν γενικότερα ευκαιρίες στην πόλη μας, αλλά και στη χώρα εν γένει για νέους μουσικούς και νέες μουσικές προτάσεις;

-Για κάθε νέο μουσικό, και κάθε καλλιτέχνη γενικότερα, πάντα υπάρχει η δυνατότητα της δημιουργικής έκφρασης, όποιες κι αν είναι οι συνθήκες. Βεβαίως, όπως είπαμε και πριν, η ύπαρξη θεσμών που θα στηρίζουν αυτή τη δημιουργικότητα, είναι απαραίτητη. Η χώρα μας διαθέτει εξαιρετικό καλλιτεχνικό δυναμικό. Ευχόμαστε το κράτος, οι ιδιωτικοί φορείς, αλλά κι εμείς οι ίδιοι οι δημιουργοί, να στηρίξουμε όσο περισσότερο μπορούμε την ύπαρξη παλιών και τη δημιουργία νέων τέτοιων θεσμών, οι οποίοι θα λειτουργούν αξιοκρατικά και θα δίνουν τη δυνατότητα συμμετοχής σε όλο και πιο πολλούς νέους δημιουργούς.

 

-Τι περιλαμβάνει το υπόλοιπο καλοκαίρι σας και τι ο χειμώνας που θα ‘ρθει;

-Βλέποντας με αισιόδοξη ματιά το μέλλον κι έχοντας ως όραμα να αναδείξουμε τη φυσική ομορφιά της χώρας μας σε συνδυασμό με τον πολιτισμό της -υλικό και άυλο- θα πραγματοποιήσουμε σειρά συναυλιών σε όλη τη χώρα, στα πλαίσια ενός project που αφορά τη στήριξη του πολιτισμού και του τουρισμού. Ξεκινάμε λοιπόν το καλοκαίρι από τα Ιόνια, για ν” ακολουθήσουν, μέχρι το καλοκαίρι του 2014, κι άλλα μέρη. Τον χειμώνα θα συμμετέχουμε στην παράσταση “Σταθμοί” για τα 100 χρόνια από την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με το θέατρο τέχνης Ακτίς Αελίου. Η πρεμιέρα θα γίνει στα πλαίσια των Δημητρίων τον Οκτώβριο. Τον Σεπτέμβριο αναμένεται και η κυκλοφορία του πρώτου μας cd.

 

Λίγα λόγια για τις Πλειάδες

Το Γυναικείο φωνητικό σύνολο Πλειάδες αποτελείται από τις: Αθηνά Γκούμα, Ευτυχία Καβαλίκα, Δέσποινα Καλπενίδου, Ιουλία Ρούτζιου, Γεωργία Τέντα, Ρούλα Τσέρνου. Δημιουργήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 2006 με στόχο «να συμβάλει, μέσα από την ανάπτυξη έντονης καλλιτεχνικής δράσης, στην προβολή της ελληνόφωνης πολυφωνίας της Ηπείρου, ώστε να αναγνωριστεί η αξία της και να κινητοποιηθούν άμεσα όλοι εκείνοι, που θα μπορέσουν να την υπηρετήσουν και να την παραδώσουν στις επόμενες γενιές».

Η συνεργασία τους με τον Κώστα Βόμβολο και τον Κώστα Θεοδώρου, όπως και με τη θεατρική ομάδα Ακτίς Αελίου, διεύρυνε τους ορίζοντες της φωνητικής αναζήτησής τους. Μέχρι σήμερα έχουν πραγματοποιήσει εμφανίσεις σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας και το εξωτερικό.

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Επιτρέπονται τα εξής στοιχεία και ιδιότητες HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>